Framing in tekstproducties
Wil jij een tekst die impact heeft? Die je lezers of klanten echt beïnvloedt? Ik kan je daarbij helpen. Ik maak daarbij gebruik van de techniek van framing. Daarbij kies ik heel bewust bepaalde woorden en beelden om een bepaalde reactie of interpretatie uit te lokken. Met framing kun je bepalen hoe lezers een verhaal, nieuwsbericht of zelfs een duidelijk feit beleven.
Een krachtige schrijftechniek
Framing gaat over de manier waarop je informatie presenteert aan de lezer. Door bepaalde details te benadrukken en andere weg te laten, kan je als schrijver de waarneming en het gevoel van de lezer sturen. Je kiest heel bewust bepaalde woorden of een bepaalde context. Ook door bewust na te denken over de volgorde waarin je informatie presenteert, kun je invloed uitoefenen op hoe mensen een tekst of feiten beleven.
Voorbeelden van framing
Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen de woorden ‘opstand’ en ‘vrijheidsstrijd’. Hoewel ze verwijzen naar dezelfde gebeurtenis, wekken de woorden een ander gevoel op. Een ander voorbeeld: noem je het ontslag van honderd medewerkers “een noodzakelijke reorganisatie om het bedrijf niet failliet te laten gaan” of “het zonder empathie op straat zetten van mensen die toch al werden uitgebuit”? En noem je een politieke actie “een geweldadige bezetting waarin onschuldige voorbijgangers worden gemolesteerd” of een “tegengeluid tegen de machtsbeluste leiders van een vervuilend bedrijf”? En denk aan termen als “Een tsunami van vluchtelingen” of “extreem rechts”. Als lezer voel je er iets bij. Woorden doen ertoe.
Ook beelden doen ertoe
Ook beelden beïnvloeden de mening en het gevoel van mensen. Ik maak er dan ook bewust gebruik van. Een voorbeeld is de vluchtelingencrisis. Welke foto gebruik je? Op welk gevoel wil je inspelen? Hieronder staan vier foto’s. De foto’s aan de linkerkant werden vooral gebruikt in progressief-liberale media. De foto’s aan de rechterkant door meer rechtse en conservatieve media. Alle vier de foto’s beschrijven feiten rondom de vluchtelingencrisis – het gaat erom welk beeld wil je ermee oproepen? Wat wil je de lezer of kijker over het vraagstuk laten denken?
Soorten tekstproducties
Bij mij kun je terecht voor allerlei soorten tekstproducties. Denk aan persberichten, speeches, artikelen voor magazines en personeelsbladen, brochures en folders. De techniek van framing is daarbij een belangrijke leidraad in mijn werk.
Interesse?
Mail dan naar info@djccommunicatie.nl