Op het landelijk symposium van Beter Onderwijs Nederland las ik de column ‘Het cosmetisch handboek’ voor. In het auditorium van de TU Eindhoven maakte ik duidelijk dat alle veranderingen die het onderwijs doormaakt, vooral cosmetisch zijn. Maar op een of andere manier trappen we er allemaal in.
Op het symposium van Beter Onderwijs Nederland stond de positie van de leraar centraal. Dat was ook wat ik in mijn column benadrukte: Geef de docent zijn natuurlijk gevoel weer terug. De docent moet weer centraal staan op school. Hij is degene met wie het onderwijs staat of valt, niemand anders. De minister van Onderwijs is wat dat betreft goed op weg. Helaas zullen haar plannen voor versterking van de rol van de docent en het ontregelen van het onderwijs teniet gedaan worden door de regelwoede van onderwijsinstellingen (integraal procesmanagement, heet dat zo fraai) en de fantastische wijze waarop scholen de eis dat er bevoegde docenten voor de klas moeten staan, weten te omzeilen. Heeft u wel eens van een DOLA gehoord: een docent op loopafstand? Hij bestaat, ik had het nooit kunnen verzinnen – te weinig fantasie, schat ik zo in.
Klik HIER voor de column.
Klik HIER voor meer informatie over het symposium.
Het aardige was dat de minister ook aanwezig was op het congres. Zij gingmet mijn roman Geen les meer naar huis. Misschien snapt ze na het lezen van mijn boek waarom haar plannen al dreigen te sneuvelen voordat ze tot wet gemaakt zijn.